Melanggan Melalui Email PERCUMA

Jika anda tidak mahu ketinggalan post di blog ini, anda boleh melanggan terus ke mailbox email anda; dan saya berjanji tidak akan berkongsi, menukar, menjual atau mendedahkan alamat email anda dalam apa jua cara sekalipun.

Enter your email address:

Delivered

Siapa Penghuni Bumi Sebelum Manusia (Nabi Adam AS)

Sunday, July 21, 2013 ·



Pada saat bumi berumur delapan ribu tahun,keadaanya masih kosong. di sini sudah terdapat banyak biji sawi putih. Kemudian Allah SWT menciptakan seekor unggas yang bernama TABIRUNNASAR. Allah SWT berfirman kepada-Nya : " hai unggas tabirunnasar,makanlah olehmu biji sawi itu. Apabila habis biji sawi itu,engkau akan kumatikan."

Sang unggas pun memakan biji-bijian itu.Namun, cara memakannya diatur: pertama,sehari satu biji yang dimakan.Setelah semakin berkurang. maka kini dimakannya hanya satu biji sebulan. Biji sawi itu semakin berkurang saja. Oleh karena begitu takutnya terhadap kematian,maka sang unggas hanya memakan satu biji dalam setahun. Namun,akhirnya habislah biji-biji sawi itu. Tabirunnasar pun akhirnya mati.

Setelah kematian tersebut,Allah SWT menciptakan makhlik lain sebagai penghuni bumi, yaitu tujuh puluh orang laki-laki. Namun tidak semuanya langsung diciptakan, melainkan satu persatu Allah SWT menciptakannya.Apabila seorang meninggal, maka langsung diciptakan yang lain. Masing-masing dari mereka berumur 70.000 tahun.Konon,setahun pada masa itu sama dengan seribu tahun pada masa sekarang.Tatkala telah mati tujuh puluh lelaki itu, kemudian Allah ciptakan Jin.

Allah berfirman : "Dan Dia menciptakan jin dari nyala api. ( Q.S. 55 : 1 )

Sebagian dari jin-jin itu ada yang berkaki empat,berkakdua, dan ada yang terbangKemudian Allah SWT mengutus salah satu seorang di antara mereka yang bernama Yusuf untuk memberikna pengajaran ilmu dan syariat agama. Namun, jin-jin itu banyak yang mendustakan ajaran-ajaran tersebut yang menyebabkan Allah SWT mematikan semuanya. Penghuni bumi berikutnya adalah suatu makhluk yang berpasangan. Rupanya seperti binatang.Keluar dari dalam neraka.Binatang itu pun beranak, dan anaknya dinamakan dengan AZAZIL. Setelah cukup besar, Azazil mulai melakukan peribadatan kepada Allah SWT seribu tahun lamanya. Setelah itu, Allah SWT mengangkatnya ke langit pertama.Selama seribu tahun, di sini pun ia tekun beribadah. Allah SWT menganugerahkannya sayap yang terbuat dari manikan yang hijau. Dengan ijin-Nya maka terbanglah ia ke langit kedua.Seribu tahun lamanya pula ia beribadah. Demikianlah, pada tiap-tiap lapisan langit ia beribadah selama seribu tahun lamanya,hingga ke lapisan langit ketujuh.

Sementara itu, di bumi saat itu sudah ada penghuni lainnya, yaitu dari bangsa jin yang bernama JANNA. 70.000 tahun lamanya hingga lahir anak cucunya.Kata ahli tafsir yang lain, delapan belas ribu tahun mendiami bumi yang kemudian menjadi sombong dan kufur. Allah SWT pun mematikan janna. Sebagai gantinya adalah yang bernama BANUNAL JANNA. Ia mendiami bumi selama delapan belas ribu tahun lamanya. Ia juga dimatikan o;eh Allah SWT.

Sementara itu, di atas langit sana, Azazil bersama para Malaikat masih khusuk beribadah. Azazil menjadi penghulu para malaikat selama tujuh ribu tahun lamanya dalam beribadah. Hingga pada satu waktu, Azazil mengajukan suatu permohonan kepada Allah SWT, katanya : " Ya tuhanku,tujuh ribu tahn hamba-Mu ini berbuat kebaikan pada-Mu dalam tujuh lapis langit ini. Jikalau dianugerahkan oleh-Mu,hamba-Mu mohon hendak turun ke bawah ke langit keenam,berbuat kebaikan kepada-Mu."

    "Pergilah engkau !", tegas Allah SWT.

Turunlah Azazil atau iblis itu bersama tujuh ratus Malaikat pengiringnya ke langit keenam.Setelah merasa cukup, ia pun memohon ijin lagi kepada Allah SWT agar diturunkan ke angit kelima. Di langit kelima pun ia memohon diturunkan ke langit yang di bawahnya, dan demikian seterusnya hingga sampai mereka di langit dunia.

Di langit dunia, Azazil atau iblis mengajukan suatu permohonan pula : " Ya Tuhanku, hambamu hendak memohon turun ke bumi dengan para malaikat. Bahwasanya hamba-Mu hendak beribadah kepadamu di bumi itu. Ya Tuhanku , betapa Bananul Janna telah banyak berbuat kerusakan di muka bumi.Anugerahkanlah atas hamba-Mu ini bersama para malaikat berbuat kebaikan ke hadirat-Mu di muka bumi itu."

Allah SWT pun mengabulkan permohonan Azazil itu. Diturunkanlah ia bersama tujuh ratus Malaikat yang mengiringnya untuk beribadah di muka bumi, setelah sebelumnya Banunal Janna dimatikan karena banyak berbuat kerusakan.

Setelah delapan ribu tahun lamanya beribadah, Iblis mencoba mengemukakan ungkapan hatinya bahwa di muka bumi inilah ia begitu betahnya, dan tidak ada tempat lain yang membuatnya demikian betah.Dan memohon agar selamanya ia berada di muka bumi untuk berbakti kepada Allah SWT. Sampai pada satu waktu, Allah SWT berkehendak menurunkan suatu keterangan kepada Azazil,

firmannya : Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: " Sesungguhnya Aku hendak  menjadikan khalifah di muka bumi". (Q.S. 2: 30).

Mendengar firman tersebut, Iblis menjadi berduka, disebabkan dengkinya. Mereka (para Malaikat ) pun bertanya kepada Allah SWT mengenai siapa yang akan menjadi khalifah itu. " Adam namanya," jawab Allah SWT. Mereka berkata ,"Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau.

Allah SWT berfirman : " Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang engkau tidak ketahui." (Q.S. 2 :30)




8 Puteri amani :

Berney Daniel said...
July 22, 2013 at 12:18 AM  

JIKA 70 MANUSIA DICIPTAKAN DAN KEMUDIAN JIN DICIPTAKAN, JADI ADAM DAN HAWA BUKAN ORANG YANG PERTAMA MENDIAMI BUMI? CERITA KARUT APAKAH INI? PADA MULANYA ALLAH MENCIPTA LANGIT DAN BUMI. BUMI BELUM BERBENTUK DANKOSONG. GELAP GULITA MENUTUPI SEMUDERA RAYA, DAN ROH ALLAH MELAYANG LAYANG DIPERMUKAAN AIR. HARI PERTAMA,ALLAH MENCIPTA TERANG. MAKA TERANG ITU SIANG DAN GELAP ITU MALAM. HARI KE-2, ALLAH MEMISAHKAN AIR DARI AIR.HARI KE-3 DARAT.HARI KE-4 ALLAH TELAH MENCIPTAKAN MATAHARI, BULAN DAN BINTANG-BINTANG BAGI MEMISAHKAN HARI, BULAN DAN TAHUN.HARI KE-5ALLAH MENCIPTA BURUNG-BURUNG, HIDUPAN LAUT DAN HIDUPAN DARAT. PADA HARI KE-6 ALLAH TELAH MENCIPTAKAN MANUSIA LAKI-LAKI MENURUT RUPA PARASNYA, MAKA LAKI-LAKI TERSEBUT AKAN MENGUASAI SEGALA BINATANG-BINATANG DAN HIDUPAN DI BUMI. PADA HARI KETUJUH, ALLAH TELAH BEREHAT DARI PEKERJAANNYA PADA HARI-HARI SEBELUMNYA DAN MEMBERKATI HARI KETUJUH.

taufik sharipp said...
July 22, 2013 at 1:13 AM  

benar kata2 Saudara Berney Daniel tu.. jgn lah kita berkongsi ilmu yg tiada nas dan dalil rajih yg dijadikan rujukan.. kdg2 ini 1 cara org bukan islam utk memesongkan aqidah umat islam dgn menyatakan ada manusia lain sblm Adam a.s
mohon semak semula post tersebut atau sebaiknya delete agar tidak dtg keburukan kelak ^_^

larasati safiyah said...
July 22, 2013 at 6:07 AM  

mana ada konon adik oiii... kena belajaq banyak lagi... betul taufik sharipp tu kata.. baik perbetulkan apa yang xbetul...

Pura Cendana said...
July 22, 2013 at 9:27 AM  

Berney Daniel tu merujuk kitab bible...Minta jgn terpengaruh. Mana mungkin Allah rehat pada hari ketujuh?.....karut.

Bengkang said...
July 22, 2013 at 11:47 PM  

crita songsang..........kurang mantap dan jauh lari dari kebenaran.Kasi buang,kasi 'delete' crita tak tahu mana fakta ini dihasilkan.Phuiiikkkk.

Fayas Aswad said...
September 11, 2013 at 12:52 AM  

pura cendana..: Allah berehat pada hari yg ke tujuh tu benar,,,, Allah x perlu berehat,,allah maha bekehendak segala-galanya,,allah bole saja mencipta segalanya dlm sekelip mata.. cuma Allah nak menunjukn.. alam ni mempunyai sistem,, sistem yg berjalan dengan lancar,, yg mna manusia bule mempelajarinya,,

dseed said...
October 6, 2013 at 2:21 PM  

yang benar.....hari ke tujuh Allah berehat. maksud berehat bukan bermaksud Allah penat atau letih cuma nak menunjukkan sistem saja. Padahal Allah boleh buat sekelip mata 'kun fayakun'....tapi kenapa Allah nak buat sampai 6 hari..?

syazsiqinslays said...
December 31, 2013 at 4:42 PM  

Adakah allah akan mencipta makhluk yg serupa dengannya sedangkan semua umat islam tahu allah itu tuhan yg satu sblum kta membenarkan sesuatu rujuk kembali kepada alquran dan ingat kalimah syahadah tiada tuhan melainkan allah

Blog Puteri Amani

Penafian: Blog puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab di atas apa-apa kehilangan atau kerugian oleh penggunaan maklumat dari blog ini. Sebarang komen di blog ini adalah dibawah tanggungjawab pemberi komen. puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab jika timbul sebarang masalah dari komen yang diberikan. Segala artikel, gambar dan video dalam blog ini bukan hak milik sepenuhnya puteri-amani.blogspot.com, ia diambil dari pelbagai sumber seperti yang dikreditkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

.

Google+ Followers

Followers

SponSor By Nuffnang

Iklan

.