Melanggan Melalui Email PERCUMA

Jika anda tidak mahu ketinggalan post di blog ini, anda boleh melanggan terus ke mailbox email anda; dan saya berjanji tidak akan berkongsi, menukar, menjual atau mendedahkan alamat email anda dalam apa jua cara sekalipun.

Enter your email address:

Delivered

Asal Usul Syaitan,Iblis Dan Jin

Friday, June 28, 2013 ·

Asal Usul Syaitan,Iblis Dan Jin, Asal Mula Jin, Asala Mula Iblis, asal mula Syaitan, Jin,syaitan,Iblisa,


Allah.SWT telah menciptakan Jin, Syaitan dan Iblis yaitu dari sel atau atom atau daripada nukleas-nukleas api. Kemudian Allah.SWT masukkan roh atau nyawa padanya, maka jadilah ia hidup seperti yang dikehendaki oleh Allah.SWT. Jin, Syaitan dan Iblis juga di beri izin oleh Allah menzahirkan berbagai-bagai bentuk dan rupa yang disukai dan dikehendakinya kecuali rupa Rasulullah s.a.w mengikut tahap dan kemampuan masing-masing.



Perbedaan Jin, Syaitan dan Iblis :

  1. Syaitan tugasnya mengajak manusia ke perbuatan yang keji,  Syaitan adalah musuh manusia yang nyata, memberi angan-angan kosong kepada manusia.
  2.   
  3. Iblis adalah mahluk durhaka dan ia adalah dari golongan Jin Kafir.  Ciri utama Iblis adalah ditangguhkan umurnya oleh Allah.SWT sampai hari kiamat sama seperti halnya Jin Muslim dan Syaitan.
  4. Jin terdiri dari Jin Muslim dan Jin Kafir.



Berikut Ini Adalah Nama-nama Jin yang Selalu Dan Suka menganggu manusia :

1.  Hudais, tugasnya : menyesatkan para ulama pada hawa nafsunya.

2.  Hudavis, tugasnya : menganggu orang yang sedang sholat tidak pada awal sholat tetapi ketika menjaga surah Al-Fatihah dan surah sesudahnya.  Ketika iblis menganggu pada bacaan sholat dan rakaatnya, pada saat ragu surah Al-Fatihah sudah/belum dibaca, maka bacalah lagi.

3.  Jalbanur, tugasnya : mengganggu orang yang ke pasar untuk berdagang dengan tidak jujur. Membuat pengunjung betah berlama-lama di pasar.

4.  Biter, tugasnya : datang kepada orang yang kena musibah untuk membisikkan orang agar suudzon terhadap Allah.  Padahal musibah yang kita terima adalah akibat alur perbuatan sendiri.

5.  Mansud keturunan iblis, tugasnya :  untuk memfitnah dan mengadu domba permusuhan.

6.  Dasim, tugasnya : menimbulkan semangat melakukan perzinahan di antara umat Muhammad.

7.  Ahwal, tugasnya : membisikkan para pejabat untuk melakukan korupsi.


sumber : http://ilmuamalan.blogspot.com




0 Puteri amani :

Blog Puteri Amani

Penafian: Blog puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab di atas apa-apa kehilangan atau kerugian oleh penggunaan maklumat dari blog ini. Sebarang komen di blog ini adalah dibawah tanggungjawab pemberi komen. puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab jika timbul sebarang masalah dari komen yang diberikan. Segala artikel, gambar dan video dalam blog ini bukan hak milik sepenuhnya puteri-amani.blogspot.com, ia diambil dari pelbagai sumber seperti yang dikreditkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

.

Followers

SponSor By Nuffnang

Iklan

.

Traffic Visit