Melanggan Melalui Email PERCUMA

Jika anda tidak mahu ketinggalan post di blog ini, anda boleh melanggan terus ke mailbox email anda; dan saya berjanji tidak akan berkongsi, menukar, menjual atau mendedahkan alamat email anda dalam apa jua cara sekalipun.

Enter your email address:

Delivered

Maybank tak ada kuasa??

Saturday, December 19, 2009 ·

Sudah lebih tiga minggu peristiwa akaun simpanan dan akaun semasa saya di ‘curi’ secara professional. Saya amat berterimakasih kepada insan2 yang sudi membaca, mendoakan saya dan tak lupa terima kasih berserta doa kepada mereka yang sudi membantu. Mudah2an Allah s..w.t memberi kemudahan pula kpd kalian yg saya kenali dan tidak saya kenali..

Penantian saya untuk mendapatkan jawapan bertulis dari maybank berakhirnya pada 10 disember 2009 (Khamis) kira-kira jam 12 tengahari bila seorang posmen membawa surat berlogo maybank. Resah juga rasanya, apakah ada berita gembira. Surat tersebut bertarikh 2 Dec 2009,tetapi sampul bercop pos kuala lumpur bertarikh 8 dec 2009 (Selasa). Huh lamanya masa untuk sampai ke tangan saya.. inikan kecanggihan teknologi??

Berikut adalah petikan dari surat jawapan maybank bertarikh 2nd Dec 2009:

Please allow us to provide our findings below on the above transaction for your information:
*The internet banking username and password were used on 19/11/2009 to successfully make a login to your Maybank account 5xxxxxxxxx98 via Maybank2u.com
*At 12.10pm, 19/11/2009, a Transaction Authorisation Code (TAC) was requested through your maybank2U.com account and a valid TAC was successfully sent to mobile number :019976xxxx
*at 12.12pm, 19/11/2009 , this TAC was used to create a favourite Third Party account.
*Subsequently at 12.35pm, a fund transfer amounting to RM800.00 was made to the Favourite Third Party account 114236267361 from your account 5xxxxxxxxx98 on the same day.

We would like to clarify that a valid Username and Password were used to access your account via maybank2.com.

Base on our investigation into our system, our records showed there were no system failure, problem or breach of security of Maybank2u.com in processing the above activities at the date and time mentioned involving the above account.

In view of this, we very much regret to inform you that the bank is unable to accede to your request to refund of the said amount.

As you have made a police report of the above alleged unauthorized transaction, please be assured that the Bank will co-operate with the police and relevant authorities to assist them in their investigation into this matter.
** tamat petikan**

Saya tidak terkejut dengan jawapan dari pihak Maybank. Saya sudah jangka tentunya pihak Maybank tidak akan membayar ganti rugi berdasarkan bukti dari sistem teknologi perbankkan mereka yang telah dilengkapi dengan sistem keselamatan yang mereka yakini. Malah saya sebagai pelanggan setia Maybank sejak tahun 1985 sememangnya menaruh kepercayaan penuh terhadap sistem perbankan ini sehingga saya cuai untuk meneliti URL maybank yang sahih ketika mana saya terpedaya pada 19 Disember 2009.

Pihak Maybank hanya menyiasat satu akaun sedangkan saya melaporkan dua transaksi. satu dari akaun semasa dan satu lagi dari akaun simpanan. Mengapa taransaksi akaun simpanan saya tidak disiasat sekali gus?Apakah ini satu ketinggalan atau sengaja dicuaikan untuk mengelak dari terbuktinya pengeluaran melebihi had sehari?

Kini selepas mendapat jawapan bertulis dari Maybnak ,timbul rasa kesal dengan tindakan pegawai maybank ketika saya melaporkan perkara ini kepada mereka pada 20/11/2009 melalui talipon ,melalui email dan kemudiannya saya pergi ke cawangan bank untuk membuat laporan dengan mengisi borang aduan. Tiada borang aduan khas untuk aktiviti ‘phising’ ini, yang ada hanyalah borang aduan biasa berkaitan pertikaian terhadap transaksi yang berlaku pada 19/11/2009.

Semasa melapor perkara ini melalui talian bebas tol 1800886688, pegawai yg menerima laporan (seorang wanita) dengan cepatnya menyatakan bahawa beliau akan menyekat transaksi perbankan internet saya sedangkan saya pada waktu itu sedang melayari maybank2u.com. Beliau tidak mencadangkan saya untuk merakam screenshoot aktiviti pendaftaran favourite account atau membuat simpanan rekod2 transaksi …. Mujurlah saya teringat untuk merakam M2Uhistory bagi transaksi akaun semasa dan semasa.

Alasan beliau untuk mnenyekat perbankan internet saya ialah untuk mengelakkan sebarang pencerobohan selanjutnya. Sedangkan saya telah ubah password,bukankah username dan password adalah kunci utama keselamatan perbankan internet maybank? Beliau juga menyarankan saya membuat laporan bertulis di cawangan.Pegawai cawangan pula menyuruh saya membuat kad ATM baru, membatalkan perbankan internet dan buka akaun perbankan internet yg baru. Semuanya saya turuti tanpa curiga.

Bila akaun perbankan baru dicipta, rupanya transaksi M2Uhistory sebelumnya semua terhapus (deleted). Maka jika saya mahu bawa perkara ini ke mahkamah, saya sudah tidak ada bukti. Apakah ini konspirasi Maybank? Selepas itu banyak masa saya gunakan untuk menguji sistem keselamatan Maybank .Penemuan2 berikut menunjukkan kelompangan pada sistem keselamatan perbankan Maybank:-

1-Satu TAC boleh digunakan lebih dari sekali selagi pengguna tidak log-out. Ini bermakna pengguna boleh melakukan banyak transaksi berisiko tanpa perlu mengulang permohonan TAC.Ini membuka peluang pencuri membuat banyak aktiviti tanpa dikesan oleh pengguna yg sah.

2-Nombor TAC maybank terdiri dari 6 digit numerical. Ini memudahkan numbor tersebut ditiru jika formula untuk mendapatkan nombor tersebut diketahui.Tentunya pencuri maya ini sudah arif dengan kelemahan ini.

3-Pindahan wang ke akaun yang telah didaftar dibawah kategori akaun favourite tidak memerlukan TAC,TAC hanya diperlukan untuk mendaftarkan akaun tersebut bagi perdaftaran pertama kali….Sepatutnya akaun favourite cuma diguna untuk memudahkan pelanggan agar tak pelu mengintati nombor akaun ttp setiap transacsi sepatutnya perlu TAC yg baru.
.
4-Untuk mengakses dan membuat transaksi di mayban2u.com hanya username dan password diperlukan. Sedangkan dibank lain seperti citibank, ada sistem keselamatan lapis kedua iaitu pengguna perlu menjawap soalan favorite yang hanya dikelatuhui oleh pengguna tersebut sahaja.

5-Jumlah yang telah dikeluarkan pada hari tersebut melebih dari had minima yang dibenarkan secara default oleh sistem perbankan Maybank iaitu RM3000. Bagaimana ini boleh berlaku? Saya tahu kenapa pencuri itu mendaftarkan akaun Lina hazlina sebagai 3rd party favourite akaun. Ini kerana sistem perbankan maybank membenarkan pindahan tanpa had kepada akaun favourite.

Apa yang saya kesali ialah pihak maybank mengatakan mereka tidak mempunyai kuasa untuk menyekat akaun Lina Hazlina dan mereka tidak mahu memberitahu nama penuh Lina Hazlina bila saya bertanya semasa membuat aduan bertulis di pejabat cawangan Kuantan.Maklumat pelanggan adalah sulit kata mereka…. Sedangkan duit telah dipindah ke akaun beliau. Jika benar transaksi tersebut telah berlaku secara sah seperti yg didakwa oleh mereka dalam surat jawapan tersebut, kenapa saya tak boleh tahu nama orang yg saya berikan duit?

Ya walaupun Maybank tidak ada kuasa, Allah maha berkuasa. Ada juga hambaAllah yg tidak saya kenali telah membantu saya mendapatkan maklumat Lina Hazlina binti Agus Romani ini,Alhamdulillah. Semuga Maybank terus majujaya dengan sistem yang mereka cipta. Apakah saya masih boleh berharap kepada siasatan pihak Cyber security, virtual banking,Consumer banking Maybank?

Mudah2an ada pihak yang akan bersama saya membanteras kegiatan ‘cyber trick, vitual buglary, cheating consumer’ ini selain berharap kepada siasatan polis dan pihak berkuasa yang kan saya kemukakan kemudian..Idea daripada pembaca2 semua dialu2kan.

Silalah catatkan komentar tuan/puan di blog saya : Memacu minda ummah
Harap sebarkan. -Tranungkite

P/S : Sememangnya penggguna akan menghadapi kesulitan jika menghadapi masalah dengan apa jua syarikat besar yang ada.Sekiranya pengguna bermasalah,sampai ke lubang cacing akan di cari dan bersedialah dengan interest yg akan dikenakan tp bila syarikat yg mendatangkan masalah ...jawapan dia memang menyakitkan hati pengguna.Ye ke?



0 Puteri amani :

Blog Puteri Amani

Penafian: Blog puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab di atas apa-apa kehilangan atau kerugian oleh penggunaan maklumat dari blog ini. Sebarang komen di blog ini adalah dibawah tanggungjawab pemberi komen. puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab jika timbul sebarang masalah dari komen yang diberikan. Segala artikel, gambar dan video dalam blog ini bukan hak milik sepenuhnya puteri-amani.blogspot.com, ia diambil dari pelbagai sumber seperti yang dikreditkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

.

Followers

SponSor By Nuffnang

Iklan

.

Traffic Visit