Melanggan Melalui Email PERCUMA

Jika anda tidak mahu ketinggalan post di blog ini, anda boleh melanggan terus ke mailbox email anda; dan saya berjanji tidak akan berkongsi, menukar, menjual atau mendedahkan alamat email anda dalam apa jua cara sekalipun.

Enter your email address:

Delivered

Solat 5 Waktu Sehari,Tapi Satu Apa Pun Tak Faham?

Tuesday, June 25, 2013 ·


Bahasa memainkan peranan penting di dalam kehidupan setiap manusia di seluruh dunia di mana ia menjadi kunci utama komunikasi yang memberikan kefahaman yang lebih tepat dan mudah bagi sesuatu perkara atau perlakuan.
Tidak dinafikan bahawa Bahasa Inggeris merupakan bahasa terpenting di dunia memandangkan ia adalah bahasa ilmu dan dipertuturkan oleh masyarakat dunia di seluruh rantau benua.
Bahasa Melayu juga penting di kalangan masyarakat Malaysia memandangkan ia adalah bahasa rasmi negara yang digunakan setiap hari dan difahami oleh seluruh rakyat.
Namun sebagai umat Islam, penulis berpandangan bahawa Bahasa Arab merupakan satu bahasa yang perlu dipelajari, difahami dan dikuasai walaupun hanya diperingkat asas.
Sebagaimana maklum, setiap umat Islam yang mukallaf diwajibkan menunaikan solat lima waktu setiap hari tanpa kompromi dan setiap kali bersolat, kita seolah-olah sedang berkata-kata serta memuji kebesaran Allah SWT.
Jika tidak silap penulis, setiap pergerakan di dalam solat akan melibatkan penggunaan Bahasa Arab di mana setiap lafaz, surah dan sebagainya menggunakan bahasa syurga tersebut.
Tidak pernah pula kita dengar mana-mana umat Islam yang menggunakan Bahasa Inggeris, Bahasa Perancis, Bahasa Latin, Bahasa Korea, Bahasa Jepun, Bahasa Mandarin, Bahasa Tamil atau Bahasa Melayu ketika bersolat.
Persoalannya, apakah kita faham sepenuhnya kata-kata yang terbit dari mulut ketika menunaikan solat?
Fahamkah kita apa yang kita tuturkan melalui doa iftitah, Al-Fatihah, ayat-ayat Al-Quran atau surah, takbir, tahmid, doa qunut dan sebagainya ketika melakukan solat?
Dan tidak pernahkah terdetik dihati kita untuk mengetahui dan memahami segala kalam yang dipertutur di hadapan Allah SWT itu?
Sesungguhnya penulis berpendapat bahawa sekiranya kita tahu, memahami dan mengerti tentang komunikasi dengan Allah SWT itu, sudah tentu ia akan menambah rasa zuhud, khusyuk serta rasa tawadhuk kita terhadap Yang Maha Esa.
Mungkin jika kita faham dan mahir berbahasa Arab, maka kaki kita tidak akan lenguh dan hati kita tidak akan menjerit “kenapa Imam ni baca panjang sangat!” ketika solat tarawikh di bulan Ramadhan.
Penulis sebenarnya rasa tersentuh apabila seorang pakcik berumur 82 tahun begitu “steady” berdiri qiam ketika solat tarawikh tahun lalu walaupun imam yang merupakan seorang ustaz dari Maahdad Tahfiz berdekatan membaca surah Yusuf sehingga tamat untuk satu rakaat.
Bila ditanya, pakcik itu selamba menjawab bahawa dia seronok mendengar “qasasul anbiya” (cerita para nabi) yang diceritakan di dalam surah tersebut sehingga dia leka dan menguatkan keimananannya kepada Allah SWT.
Bila ditanya lagi, pakcik itu memberitahu bahawa dia memang faham dan menguasai Bahasa Arab dengan baik.
Semuanya kerana Bahasa Arab, bukan?
Jika kita belajar Bahasa Inggeris untuk ilmu, Bahasa Melayu untuk kebangsaan, apa salahnya kita berusaha mempelajari Bahasa Arab untuk Islam dan iman, kan?
Oleh: ZAMZUKHAIRI NOORDIN



0 Puteri amani :

Blog Puteri Amani

Penafian: Blog puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab di atas apa-apa kehilangan atau kerugian oleh penggunaan maklumat dari blog ini. Sebarang komen di blog ini adalah dibawah tanggungjawab pemberi komen. puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab jika timbul sebarang masalah dari komen yang diberikan. Segala artikel, gambar dan video dalam blog ini bukan hak milik sepenuhnya puteri-amani.blogspot.com, ia diambil dari pelbagai sumber seperti yang dikreditkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

.

Followers

SponSor By Nuffnang

Iklan

.

Traffic Visit