Melanggan Melalui Email PERCUMA

Jika anda tidak mahu ketinggalan post di blog ini, anda boleh melanggan terus ke mailbox email anda; dan saya berjanji tidak akan berkongsi, menukar, menjual atau mendedahkan alamat email anda dalam apa jua cara sekalipun.

Enter your email address:

Delivered

Mungkin Anda "mengidap" Trypophobia !!

Sunday, August 25, 2013 ·

Pernah mendengar istilah Trypophobia ? hah serius kamu belum pernah dengar ? sama dong saya juga baru mendengar hari ini 




jadi menurut Urban dictionary Trypophobia adalah ketakutan yang tidak irasional terhadap bentuk-bentuk rongga-rongga yang ada pada suatu benda tapi kenyataannya phobia seperti ini tidak ada didalam cakupan medis bahkan Wikipedia pun  tidak memiliki halaman yang didedikasikan untuk ketakutan terhadap rongga-rongga ini

Popular Science kemudian melakukan menyelidiki atas fenomena ini dan menurut Martin Antony rasa takut dan jijik sering berjalan beriringan hampir semua hal yang membangkitkan reaksi rasa jijik atas laba-laba, tikus, darah,muntah dan lainnya bisa menjadi memicu ketakutan atas rasa sakit.

Dan ketakutan yang sama dapat berlaku untuk lubang-lubang kecil, terutama di benda-benda alam di mana mereka tampaknya diluar kewajaran dari bentuknya. Saya menduga bahwa kita muak dengan benda bopeng karena mereka tidak terlihat cukup "benar", yang kemudian bermanifestasi menjadi rasa  jijik. 

Tapi sekali lagi, rasa takut terhadap bentuk -bentuk asimetri pada beberapa orang dengan gangguan obsesif-kompulsif tidak terkait dengan jijik, Antony mengatakan mungkin lubang, terutama di obyek organik, dengan sadar mengingatkan kita pada gejala penyakit menular yang mempengaruhi kulit, seperti ruam atau melepuh yang berhubungan dengan campak dan cacar air. Semua ini, tentu saja, adalah spekulasi, dan hanya untuk menunjukkan betapa sedikitnya yang kita tahu tentang trypophobia.


ok kalau begitu sekarang saya tes apakah anda termasuk orang yang jijik terhadap gambar-gambar di bawah ini ?



kalau iya mungkin anda "mengidap" Trypophobia



Sarang lebah





Biji Lotus




Kondensasi



Biji Opium




Bunga Karang

 


 Jamur


 Buih Air



 Pohon Burung pelatuk


 Belewah



Kodok Suriname




dan ternyata ada juga videonya untuk mengukur apakah kita trypophobia atau tidak  yuk di intip   :



bagaimana sudah ditonton  kah ?

kalau sudah dan anda tak merasa jijik berarti anda tidak "mengidap" Trypophobia  dan artikel ini hanya ingin membagi pengetahuan saja kepada anda -anda semua


sumber 




0 Puteri amani :

Blog Puteri Amani

Penafian: Blog puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab di atas apa-apa kehilangan atau kerugian oleh penggunaan maklumat dari blog ini. Sebarang komen di blog ini adalah dibawah tanggungjawab pemberi komen. puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab jika timbul sebarang masalah dari komen yang diberikan. Segala artikel, gambar dan video dalam blog ini bukan hak milik sepenuhnya puteri-amani.blogspot.com, ia diambil dari pelbagai sumber seperti yang dikreditkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

.

Followers

SponSor By Nuffnang

Iklan

.

Traffic Visit