Melanggan Melalui Email PERCUMA

Jika anda tidak mahu ketinggalan post di blog ini, anda boleh melanggan terus ke mailbox email anda; dan saya berjanji tidak akan berkongsi, menukar, menjual atau mendedahkan alamat email anda dalam apa jua cara sekalipun.

Enter your email address:

Delivered

Berkata Baik,Menghormati Jiran Dan memuliakan Tamu ( Ver 1.0)

Thursday, October 29, 2009 ·


Dengan kesibukan yang teramat sangat aku sampaikan hilang arah apa yang sepatutnya aku lakukan dan apa yang tidak perlu.Tapi semuanya memang perlu aku lakukan..huh !!! Bila tak dapat job 'termenung' bila dah banyak sangat dapat job 'termenung jugak'...Apa pun aku bersyukur tak kira sama ada aku dapat banyak job atau tidak,aku tetap bersyukur kepada yang maha esa yang memberikan pada aku semua ini.Kepada kawan kawan yang bagi aku job tu,terima kasih le bebanyak...love uoollllsss sesangat lah...

Kerana dek kesibukan yang hampir mencapai tahap kritikal nie,aku nak luangkan masa sedikit untuk mengisi kekosongan belog aku nie..cian belog aku nie tak ada yang peduli..hehe..so ari nie aku tak nak cerita atau tulis pasal yang ada kena mengena dengan duit,aku nak beralih arah ke cerita atau aspek kerohanian dan kemanusiaan.So dapatlah aku lari dari dunia 'duit' buat seketika,dan dapatlah curi masa untuk bersantai.Jom layan.....ver 1.0

Bila iman telah terpatri dalam lubuk hati,maka hilang lah kebiasaan kebiasaan perbuatan yang bertentangan dengan kesuburan iman,sehinggalah hati akan menjadi bersih.Dengan demikian maka akan timbulnya daripadanya akhlak yang terpuji.Sabda Rasulullah S.A.W yg bermaksud'Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat,hendaklah dia mengucapkan kata kata yang baik atau lebih baik diam.Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat,maka hendaklah dia menghormati tetangganya.Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat,maka hendaklah dia memuliakan tetamunya' (HR Bukhari dan Muslim)

Hadith ini menerangkan kepada kita,bahawa ada 3 jenis akhlak yang terpuji yang biasa dikerjakan oleh orang orang yang beriman.

1) Berkata Baik
Mengenai perkataan yang baik ini ada peribahasa yang mengatakan "Diam adalah emas,berbicara adalah perak".Maksudnya adalah,ucapan atau perkataan seseorang yang tidak berfaedah dinilai laksana perak.Oleh kerana itu daripada berbicara dari yang tidak menentu,maka lebih baik baginya bersikap diam sahaja,dan dengan demikian harga diamnya itu laksana emas.

sesungguhnya perkataan yang baik itu tidaklah terbatas terhadap teman dan sahabat sahaja,tetapi juga terhadap lawan dan orang orang yang membangkang sekalipun,hendaklah mengucapkan kata kata yang baik kepadanya.Di dalam hadith pula dinyatakan betapa pentingnya fungsi lidah itu dalam hubungannya dengan kemurnian iman.Sabda RasuluallahS.A.W yang bermaksud"tidak akan lurus iman seseorang hamba sehingga lurus pula hatinya,dan hati itu tidak lurus sebelum lidahnya jujur(terpelihara)" (HR Ahmad)

Dalam kata mutiara yang lain pula ada disebutkan "kalau berjalan perliharalah kaki,kalau berkata perliharalah lidah".Demikian lah kata mutiara tersebut walaupun sudah biasa kita dengar tetapi ianya tetap berguna untuk sepanjang masa.Oleh kerana itu berhati hatilah dengan lidah sebab lidah boleh menimbulkan bencana dan fitnah,lidah juga dapat membuat orang yang bersaudara menjadi porak peranda,dan lidah juga dapat menimbulkan orang yang bersatu menjadi pecah.Dengan apa yang kita sedia tahu,mulut memang sukar untuk ditutup malah begitu juga dengan lidah yang bersuara,tetapi pernahkah kita terfikir apa yang kita ucapkan itu adalah benar atau palsu.Aku harap dengan perkongsian ini dapat membuat aku dan kita semua kembali kepangkal jalan sekiranya kita telah tersesat jauh dengan godaan dunia sehingga kita lupa apa sebenarnya amanah dan tanggungjawab yang harus kita tunaikan serta laksanakan.Ya Allah sesungguhnya manusia memang tidak pernah lari dari kesilapan dan melakukan kesalahan dalam kehidupan seharian nya,maka aku bermohon pada mu agar engkau tunjuklah lah jalan kembali serta taufik dan hidayah mu kepada mereka yang telah tersesat jauh agar kembali kepada yang nyata.

p/s : cerita ini aku memang khas tujukan untuk diri ku sendiri,agar aku sedar yang dunia nie hanya sementara untuk diri ku.Semoga aku dapat laksanakan tanggungjawab ku dengan sebaik baiknya,so setakat ini dulu post yg ingin aku kongsikan..kita jumpa lagi dalam ver 2.0 akan datang...( Menghormati Jiran )



4 Puteri amani :

daros kuneng said...
October 29, 2009 at 9:02 PM  

salam kembara pu3..

semoga kita tidak tergolong di dalam kumpulan orang yg tidor di dalam tidor..

taa!

Admin Author said...
October 29, 2009 at 10:18 PM  

Hai eko..eko..ekopelancongan...yek mudah2an kita sentiasa didalam keadaan sedar dan sentiasa bersedia...Klu tido pun dalam iman..hehe

Mr.J said...
October 30, 2009 at 7:51 PM  

jiran bermacam ragam. salam kenal Ptri Amani.

Abam Kie said...
November 1, 2009 at 6:51 AM  

Salam Puteri...

Nice blog indeed! Jemputlah jadi follower blog saya pula. Selamat berkarya. Thank u in advance.

zukidin.blogspot.com

Blog Puteri Amani

Penafian: Blog puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab di atas apa-apa kehilangan atau kerugian oleh penggunaan maklumat dari blog ini. Sebarang komen di blog ini adalah dibawah tanggungjawab pemberi komen. puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab jika timbul sebarang masalah dari komen yang diberikan. Segala artikel, gambar dan video dalam blog ini bukan hak milik sepenuhnya puteri-amani.blogspot.com, ia diambil dari pelbagai sumber seperti yang dikreditkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

.

Followers

SponSor By Nuffnang

Iklan

.

Traffic Visit