Melanggan Melalui Email PERCUMA

Jika anda tidak mahu ketinggalan post di blog ini, anda boleh melanggan terus ke mailbox email anda; dan saya berjanji tidak akan berkongsi, menukar, menjual atau mendedahkan alamat email anda dalam apa jua cara sekalipun.

Enter your email address:

Delivered

5 Tips Untuk Melindungi Komputer Anda

Sunday, November 1, 2009 ·


Mungkin post kali nie ramai yang dah tau tips untuk melindungi komputer tapi oleh kerana ada permintaan dari kawan aku yang masih lagi tak tau( atau sengaja buat tak tau),jadi lebih baik aku buat post nie dalam blog aku dan senang bila ada pertanyaan lagi pada masa akan datang.emmm...Sila tengok kat blog puteri...kat situ ada tips tu..so tak yah lah aku mengeluarkan suara aku yang sememangnya mahal nie.("perasan" hahaha)


Berikut adalah 5 troubleshooting untuk mengelakkan spyware, adware, dan malware. Jika anda sentiasa perihatin dengan cara ini, risiko komputer anda kerana terkena program berbahaya ini dapat dikurangkan dan di elakkan.

Tips # 1: Guna Firefox Web Browser

Internet Explorer, yang datang pada setiap PC baru, secara signifikan kurang dalam bidang keselamatan. Alternatif, iaitu gunakan Mozilla Firefox atau Google Chrome, ianya lebih cepat dan lebih selamat. Aku sarankan Firefox la, kerana disesuaikan juga luar biasa telah terbukti .Keduanya mudah untuk membiasakan diri dan manfaat yang sangat besar, sehingga menukar pelayar anda adalah tip terbesar untuk menjaga sistem anda bersih dari malware.

Tips # 2: Matikan semua Popups melalui Browser anda

Popup dapat dengan mudah men-download bahan merbahaya untuk sistem anda tanpa anda menyedarinya. Browser anda (tidak peduli yang anda gunakan) harus mempunyai popup blocker. Pastikan anda telah diaktifkan, dan anda akan menyelamatkan diri sendiri dari menghadapi masalah dan segala kesulitan.

Tip # 3: Elakkan peer 2 peer program

Program peer 2 peer membolehkan anda memindahkan fail dari satu komputer ke komputer lain. Membentuk jaringan file sharing pengguna. Namun, rangkaian P2P secara tradisional diganggu dengan spyware dan malware, dan bahkan yang paling tech savvy pengguna mendapatkan sistem mereka dijangkiti daripada menggunakan P2P. Belum lagi, jika anda men-download bahan-bahan haram melalui media lain, risiko tinggi lagi untuk spyware dan malware.

Tips # 4: Elakkan Email daripada Pengirim yang tak di kenali

Bab ni anda kena ambil serius kerana kita sering kali mendapat email dari mereka yang kita tak kenal,lagi2 bab (spam) email yang kita dapat setiap hari, tetapi yang paling menakjubkan ramai orang yang masih membuka email yang tidak dikenali hanya untuk melihat apa kandungan email tu.so kalau ikut cara aku,bila aku buka email dan terdapat email yang aku tak kenal..aku mmg terus padam ( tiada kompromi )

Tips # 5: Hindari line daripada Unheard of Companies

Freebie mingguan seperti screensaver, permainan, atau hal-hal kecil lain tempat mudah untuk adware dan malware yang akan dibundel. Sebelum men-download program-program tersebut, pastikan yang dari sumber yang memiliki reputasi baik, dan jika anda tidak yakin dengan integriti mereka, Google program tu dan melihat apa yang anda temukan.

Segala tip diatas sekiranya anda praktikkan ia meletakkan status komputer anda dalam keadaan yang selamat. Sebenarnya sekiranya komputer kita terkena virus,secara tak langsung kita yang menyebabkan ianya berlaku. Mudah-mudahan dengan tips yang aku kongsikan nie dapatlah kita sama sama menjaga tahap keselamatan komputer.


ok sebelum aku menutup post aku kali nie,aku nak berkongsi di mana Satu-satunya program yang aku tau untuk menjadi yang terbaik membandingkan program anti virus lainnya adalah program ESET NOD32 Antivirus. Ianya amat baik kerana anda dapat menyesuaikan cara anda ingin melayan sebuah program atau email. ESET boleh perangkap hampir semua program virus ,dimana program lain tidak boleh mengesanyan. Selain itu, ESET juga telah memenangi pilihan editor CNET penghargaan untuk tahun 2008 dan 2009.so nie la post aku utk hari nie.

p/s : setiap hari pakar komputer akan cuba mencipta virus yang baru untuk merosakan sistem komputer kita.Apa yang paling penting ialah mencegah daripada berlaku.



7 Puteri amani :

Admin Author said...
November 2, 2009 at 2:12 AM  

welcome kenwooi.

daros kuneng said...
November 2, 2009 at 2:39 PM  

owhh..

haku hengat selama ni tutop pakai plastik dh selamat..

ngee..

Admin Author said...
November 2, 2009 at 10:29 PM  

eko : hehe kau ingat kuih ke?..hahaha

alang said...
November 3, 2009 at 1:25 AM  

Tips yg baik.

Tapi utk antivirus, saya punya pengalaman, klau ada duit lebih better pakai Kapersky Internet Security. N klau tak berapa ada modal, just pakai Avira Classic. Boleh download free kat www.avira.com Cuma Avira nie sebab dia free, disyorkan atleast seminggu sekali buat full scan. N for kapersky, sape yg nak crack/pirate boleh download kat softz.ir

Sory ya, bukan nak kata NOD tak bagus, tapi majoriti laptop yg saya format pakai NOD32.

Admin Author said...
November 3, 2009 at 1:38 AM  

alang : ye pu3 pun guna kapersky...tp walau guna yg secanggih mana pun..kita ttp kena secure gak..pasal virus tu kn kecik gila...mana nampak..hahhaa..tu yg menyelinap entah dr mana...hehe

alang said...
November 3, 2009 at 8:40 PM  

hehe. Betul2. Ala, lagipun mcm Put3 ckp la, manufacture antivirus ni sendiri yg buat virus2 nie. So, klau kita pakai kapersky, NOD32 buat virus baru n kapersky kena take time utk prevent virus tu. :D

P/s klau ada duit better pakai apple je. Takyah risau pasal virus2 nie. Cuma skrang tak berkemampuan sikit la. hehe

Admin Author said...
November 3, 2009 at 10:07 PM  

ye betul tu alang..pu3 dlm perancangan nk beli apple le nie..mmg harga dia mahal tp berbaloi..stakat nie x de dgr la plak cust complaint pasal apple.

Blog Puteri Amani

Penafian: Blog puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab di atas apa-apa kehilangan atau kerugian oleh penggunaan maklumat dari blog ini. Sebarang komen di blog ini adalah dibawah tanggungjawab pemberi komen. puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab jika timbul sebarang masalah dari komen yang diberikan. Segala artikel, gambar dan video dalam blog ini bukan hak milik sepenuhnya puteri-amani.blogspot.com, ia diambil dari pelbagai sumber seperti yang dikreditkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

.

Followers

SponSor By Nuffnang

Iklan

.

Traffic Visit