Melanggan Melalui Email PERCUMA

Jika anda tidak mahu ketinggalan post di blog ini, anda boleh melanggan terus ke mailbox email anda; dan saya berjanji tidak akan berkongsi, menukar, menjual atau mendedahkan alamat email anda dalam apa jua cara sekalipun.

Enter your email address:

Delivered

Persiapan Hadapi Kesusahan

Wednesday, November 4, 2009 ·


Hye semua...puteri harap semuanya sihat,gembira,ceria,berjaya dan akan jadi kaya.( amin ).post kali nie puteri nak berkongsi pada anda semua tentang pentingnya insurans dalam kehidupan kita.semoga dapatlah sedikit sebanyak untuk puteri berkongsi dengan anda semua.Kalau suka bacalah sampai habis yek pastu komen dan sudi2 ringankan tangan tu bg hadiah nuff utk puteri..kalau tak suka..( tutup je blog puteri cepat2...hahaha ).

Masih ramai yang tidak memahami dan sedar mengenai kepentingan insurans walaupun ianya memberi banyak kebaikan kepada mereka yang mengambilnya dan kita tidak tahu bila musibah akan menimpa diri seperti kata pepatah orang tua 'malang tidak berbau'

Kadangkala tanpa disangka orang muda yang sihat di serang sakit kronik atau kemalangan hingga tidak berupaya lagi untuk bekerja.Disinilah insurans memainkan peranan dalam memberi perlindungan kepeda seseorang itu.Mereka yang masih muda dan sihat serta berkemampuan untuk mengambil insurans digalakkan mengambil insurans kerana lebih usia seseorang itu bermula,lebih tinggi pulangannya apabila tempoh matang insurans.

Ada pelbagai insurans yang ditawarkan antaranya insurans hayat,pendidikan,kesihatan dan am.Insurans yang popular dikalangan pelanggan adalah insurans pendidikan dan hayat.Jika di takaful yang mengamalkan secara islamik,insurans hayat lebuh dikenali sebagai insurans keluarga.Namun kedua duanya sama saja.Ada sesetengah orang terutamanya orang islam bimbang jika insurans yang dilaburkan mempunyai unsur ruba,tetapi sekarang,hampir semua insurans mempunyai takaful.

Setiap insurans mempunyai kelebihan tersendiri serta menguntungkan mereka yang mengambilnya.Insurans terbahagi kepada dua kumpulan iaitu perlindungan semata mata dan juga perlindungan serta simpanan.Insurans juga berbentuk simpanan membolehkan pelanggan memdapat balik semua wang yang dilaburkan selepas mencapai tempoh matang.Manakala insurans berbentuk perlindungan ,ia memberi perlindungan semata mata dan tidak membabaitkan simpanan.

Bagi insurans hayat dan perubatan,pelanggan yang terpaksa dimasukkan ke wad bukan saja terjamin deri segi perbelanjaan kos rawatan,malah mereka boleh mendapat bayaran masa yang dihabiskan dalam wad.Sebagai contoh ada syarikat yang membayar sehingga RM100 bagi satu hari jika pelanggannya tinggal di wad.Bayangkan jika mereka terpaksa duduk seminggu.Jika seseorang itu meninggal dunia,jumlah wang yang sepatutnya beliau terima contohnya RM100,000 jika berlaku sebarang musibah akan diberikan kepada warisnya,yang sudah tentu memberi jaminan kepada anak anak dan keluarga mereka tetap terjaga dari segi keperluan walaupun pencari rezeki bagi keluarga sudah tiada.

Sejak anak berusia 1 bulan,ibu bapa sudah boleh mengambil insurans untuk anak mereka dan apabila sampai tempoh matang,contohnya hingga 18 atau 23 tahun,wang yang terkumpul untuk mereka lanjutkan pelajaran boleh mencecah sekitar RM30,000 hingga RM40,000.Tanpa kita sedari,mengambil insurans adalah satu tindakan yang amat bijak dan seseorang itu boleh mengambil insurans sebanyak manapun jika berkemampuan lebih.

p/s : Ada pelbagai insurans tetapi terpulanglah kepada pilihan anda jika dirasakan paling sesuai.Jika mengambil insurans simpanan secara tak langsung kita telah membuat simpanan tanpa kita sedari sebenarnya.Kadang2 bila nak menyimpan sendiri...huh punyalah susah..tapi bab g shopping ( sampai tak ingat dunia ).


9 Puteri amani :

daros kuneng said...
November 5, 2009 at 11:55 PM  

krohh! krohh!

ngee..

Admin Author said...
November 6, 2009 at 12:08 AM  

leee nape kena dgn eko nie..sawan ke?..hehe

Aidi-Safuan said...
November 6, 2009 at 12:54 AM  

klik iklan meggi!

Admin Author said...
November 6, 2009 at 1:03 AM  

la kt komen nie pun boleh mengklik..hahahaha

SM said...
November 6, 2009 at 11:32 AM  

Tambahan sedikit, maaflah mencelah, bagi yang beragama islam saya cadangkan anda mengambil polisi takaful kerana hanya takaful yang diharuskan dalam syarak. Insuran telah difatwakan sebagai haram. So kena hati-hati semasa ingin memiliki sesuatu polisi pastikan ianya hanyalah TAKAFUL...tak kesah la takaful apa etiqa takaful, takaful ikhlas, saya ejen etiqa takaful...ada masalah boleh bertanya.
ini artikel dekat web saya tentang takaful http://saudagarm.blogspot.com/2009/10/takafulsudahkah-anda-memilikinya.html

Admin Author said...
November 6, 2009 at 12:15 PM  

yea SM..Nti pu3 nak buka insurans lagi..pu3 call SM yek..tunggguuuu

hudamcgyver said...
November 6, 2009 at 8:06 PM  

naseb baik dah ade insurans b4 kene denggi..alhamdulillah
oh ya, disebabkan nuff tido, i join ur twetter kayh~

SM said...
November 9, 2009 at 7:29 AM  

Insyaallah, saya akan buat plan yang bersesuai dengan kehendak pu3

Admin Author said...
November 9, 2009 at 11:32 PM  

ye tunggu je tau...pu nk amik family punya,insurans + simpanan.tunggu tau SM

Blog Puteri Amani

Penafian: Blog puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab di atas apa-apa kehilangan atau kerugian oleh penggunaan maklumat dari blog ini. Sebarang komen di blog ini adalah dibawah tanggungjawab pemberi komen. puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab jika timbul sebarang masalah dari komen yang diberikan. Segala artikel, gambar dan video dalam blog ini bukan hak milik sepenuhnya puteri-amani.blogspot.com, ia diambil dari pelbagai sumber seperti yang dikreditkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

.

Followers

SponSor By Nuffnang

Iklan

.

Traffic Visit