Melanggan Melalui Email PERCUMA

Jika anda tidak mahu ketinggalan post di blog ini, anda boleh melanggan terus ke mailbox email anda; dan saya berjanji tidak akan berkongsi, menukar, menjual atau mendedahkan alamat email anda dalam apa jua cara sekalipun.

Enter your email address:

Delivered

Kod Etika Bagi penulis Blog

Saturday, December 12, 2009 ·


Boleh di katakan ramai pengguna internet telah mempunyai blog. Tak kira la..blog menumpang..atau blog sendiri. Paling koman pun..ada blog di akaun facebook masing-masing ..( maklum la..Facebook semakin popular buat masa sekarang ). Dalam paling singkat dan mudah, jika tiada blog sendiri pun..”PERNAH” menulis ’sesuatu’ sebagai hasil tangan di blog orang lain.

Tapi..berapa ramaikah yang betul-betul tahu apa yang harus mereka tulis? Bagaimanakah cara sebenar untuk menulis? Blog untuk tulis apa yang anda rasa dalam diri ? atau sebagai platform untuk senjata pena bagi mengutarakan pendapat? Tiada lagi “Panduan Menulis Di Blog”. Mungkin disebab itulah..The Blogger’s Code di hasilkan.

Disiarkan dalam laman berita internet, garis panduan untuk penulis blog ini didasarkan kepada kod etika Persatuan Wartawan Profesional yang berpangkalan di Amerika Syarikat. Berikut adalah beberapa petikan.

Penulis blog hendaklah:

• Jujur dan adil dalam mendapatkan, melaporkan dan menginterpretasikan maklumat

• Jangan sekali-sekali menciplak

• Mengenalpasti dan membuat pautan pada sumber apabila sesuai dan boleh dilaksanakan

• Jangan sekali-kali menyiarkan maklumat yang diketahui tidak tepat – dan jika menyiarkan maklumat yang boleh dipersoalkan, pastikan dijelaskan akan keraguan tentang maklumat tersebut

• Bezakan antara sokongan, komentar dan maklumat berdasarkan fakta

• Mengakui akan kesilapan dan membetulkannya dengan segera

• Perlihatkan cita rasa yang baik. Elakkan daripada memenuhi kehendak rasa ingin tahu yang mengerikan atau sensasi

• Jelaskan setiap misi blog dan alu-alukan dialog dengan khalayak ramai tentang kandungan dan cara pengendaliannya oleh penulis blog

• Mendedahkan pertentangan kepentingan, penggabungan, aktiviti dan agenda peribadi

• Mematuhi standard yang tinggi yang sama seperti mana yang mereka harapkan daripada pihak lain.

standard seperti ini amat penting ke arah membina satu dialog yang dihormati dan produktif, dan akan berusaha untuk patuh kepada standard tersebut sedapat mungkin. Apakah pendapat anda tentang kod ini? Adakah mana-mana amalan terbaik yang dapat anda fikirkan yang masih belum dimasukkan?

p/s : Satu garis panduan ini didasarkan pada berasaskan Society of Professional Journalists.



3 Puteri amani :

EdwarD FirdauS HaikaL said...
December 12, 2009 at 12:33 PM  

setuju gak...wujudkan kod etika berblog kan...

cimb dan expree tren diklik...

Munix™ said...
December 12, 2009 at 6:05 PM  

wah bernas jugak nih... hehe
kena ambik note, kena ambik note

[From diDEN]

Admin Author said...
December 16, 2009 at 5:08 PM  

tu la kadang2 kita nie buat apa yang kita suka tanpa memikirkan kebenaran yang ada

Blog Puteri Amani

Penafian: Blog puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab di atas apa-apa kehilangan atau kerugian oleh penggunaan maklumat dari blog ini. Sebarang komen di blog ini adalah dibawah tanggungjawab pemberi komen. puteri-amani.blogspot.com tidak akan bertanggungjawab jika timbul sebarang masalah dari komen yang diberikan. Segala artikel, gambar dan video dalam blog ini bukan hak milik sepenuhnya puteri-amani.blogspot.com, ia diambil dari pelbagai sumber seperti yang dikreditkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

.

Followers

SponSor By Nuffnang

Iklan

.

Traffic Visit